7 kampanii reklamowych, które dają do myślenia w sprawach nierówności i postrzegania kobiet

Niektóre reklamy służą czemuś więcej, niż tylko sprzedaży produktów czy usług danej marki. Dzięki przekazowi, który niosą, zmieniają sposób patrzenia np. na stereotypy czy nierówności. Te reklamy to naszym zdaniem najlepsze strzały ostatnich kilku lat.

Jak dziewczyna, czyli po swojemu

Reklama Always #LikeAGirl jest długa - trwa ponad 3 minuty. Pokazujące się w niej osoby proszone są o zaprezentowanie, jak biegają dziewczyny, jak rzucają piłką, jak się biją. Wychodzi z tego parodia, bo przecież „biegać jak dziewczyna” to synonim niezdarności, pokraczności. Dziewczyny biją się, wymachując otwartymi dłońmi. Takie interpretacje pokazują młode kobiety, mężczyzna oraz chłopiec. Później pojawiają się mniej więcej dziesięcioletnie dziewczynki, dla których bieganie jak dziewczyna oznacza po prostu - biec najszybciej, jak się potrafi. Nie widzą w tym określeniu niczego pejoratywnego.

Twórcy filmu pytają więc: Kiedy robienie czegoś „jak dziewczyna” stało się obraźliwym określeniem? Dodają, że między 10. a 12. rokiem życia pewność siebie dziewczynek drastycznie spada.

A przecież nieważne, jak coś robisz, ważne, że jesteś skuteczna. „Robię coś jak dziewczyna, bo jestem dziewczyną i nie jest to powód do wstydu” – przekonuje jedna z młodych bohaterek filmiku. Always zachęca tym samym wszystkie kobiety, dziewczyny i dziewczynki, żeby pisały zasady na nowo.

https://www.youtube.com/watch?v=vxd_DKsITXo

 

Możesz być kim chcesz

W reklamie kampanii Barbie Dream Gap marka zwraca uwagę na podobny, co Always temat. Brak pewności siebie u małych dziewczynek sprawia, że tracą wiarę we własne możliwości i rezygnują z marzeń.

Barbie GapBarbie Gap mp

Zjawisko Dream Gap to nie żaden wymysł – to problem zidentyfikowany przez światowe instytucje. Dream Gap dotyczy uprzedzeń i nierówności związanych z płcią, które prowadzą do utraty pewności siebie i wiary we własne możliwości dziewczynek w wieku około 5 lat.

W pewnym momencie rozwoju nasze córki stracą wiarę, że w przyszłości --– już jako dorosłe kobiety – będą mogły zostać, kim zechcą, zrealizują swoje marzenia i osiągną zamierzone cele.

Co ma na to realnie największy wpływ? Mattel przekonuje, że utrwalane stereotypy kulturowe, system wychowania i edukacji, a nawet wizerunek dziewczynek i kobiet kreowany w mediach. Kampania #CloseTheDreamGap #MożeszByćKimChcesz ma sprawić, że problem zostanie nagłośniony, a symboliczna przepaść zasypana.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=t4JK-pQzFPk

Jak dama (kimkolwiek jest)

Zamiast koncentrować się na ubraniach pokazywanych na idealnych modelkach, H&M postanowił pokazać, jak wspaniałe są kobiety – jakiekolwiek są.

Czy mając bujne fryzury, umięśnione ramiona, czy poważne miny, czy gdy jedzą frytki na łóżku, sprawdzają w odbiciu w noża, czy nic im nie weszło między zęby, czy kiedy rozwalają się na siedzeniach w metrze.

W tej reklamie kobiety są dokładnie takie, jakie... są. Swobodnie wyrażają siebie – zarówno poprzez strój, jak i zachowania. Ten filmik jest miłą odmianą, pokazującą wiele oblicz kobiet i kobiecości, nasze zróżnicowanie i wielowymiarowość. Niestandardowa, ale bardzo życiowa reklama.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=72&v=8-RY6fWVrQ0

Wewnętrzny krytyk

Dove ma świetną rękę do reklam, które rozchodzą się po sieci, dają do myślenia i na długo zapadają w pamięć. Jedną z bardziej znanych kampanii marki był bardzo wzruszający i pokazujący prawdę o kobietach film z rysownikiem w drugoplanowej roli. Kobiety miały opowiedzieć mu o tym, jak wyglądają. Później opisywały współuczestniczki eksperymentu, z którymi zdążyły się zapoznać. Artysta bazując na ich słowach, nakreślił po dwa portrety. Na koniec rysownik zestawił obydwa obrazki. Wtedy jasne się stało, jak bardzo jesteśmy wobec siebie samych krytyczne, jak bezwzględnie patrzymy na swoje odbicie w lustrze i jak niesprawiedliwe i nieprzystające do rzeczywistości są nasze opinie na nasz własny temat.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=146&v=XpaOjMXyJGk

Praca matki, najcięższa z możliwych

Gwarantujemy, że w trzeciej minucie filmu reklamowego zrealizowanego dla Cardstore.com pojawią się łzy w waszych oczach, a trzydzieści sekund później poleją się po policzkach.

Na potrzeby filmiku stworzono fikcyjne ogłoszenie rekrutacyjne na stanowisko “dyrektora operacyjnego”. W wideorozmowie rekrutacyjnej kandydatom przekazywane są wymagania pracodawcy:

·         pełna dyspozycyjność, cały rok, siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę

·         zwiększona liczba obowiązków w święta i wakacje

·         zdolności negocjacyjne, finansowe, plastyczne i organizacyjne

·         praca za darmo, bez żadnego systemu premiowania finansowego.

Ludzie po drugiej stronie kamerki reagują niedowierzaniem: to nieludzkie, to jakieś szaleństwo, kto się podejmuje takiej pracy?

I tutaj zdradzamy zaskakujące zakończenie reklamy (uwaga, spoiler). Rekruter tłumaczy, że na świecie są miliony osób, które ją wykonują każdego dnia – mamy.

https://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXbY

Dziewczyno, dajesz radę!

Ten filmik zrealizowany dla Sport England miał jeden cel: przekonać kobiety do tego, żeby uprawiały sporty i nie wstydziły się tego. Żeby porzuciły swoje obawy przed osądem, krytyczne głosy wewnątrz głowy, że im nie wypada, że tańcząc spocone zumbę, wyglądają brzydko.

Naszym zdaniem cel został osiągnięty, bo udało się w 110 procentach pokazać kobiecą energię, pasję, zaangażowanie i radość z uprawiania sportów. Właśnie te mokre, zmęczone, potargane kobiety z rozmytym makijażem i szerokim uśmiechem na twarzy najlepiej pokazują, że sport to endorfiny w najczystszej postaci.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=90&v=toH4GcPQXpc

Dostajesz mniej, bo jesteś dziewczyną

Dzieci nie rozumieją nierówności w wynagrodzeniach ze względu na płeć, a dlaczego osoby decyzyjne nie dostrzegają tego problemu? Bo przecież sprawa wydaje się prosta. Aby unaocznić problem nierówności wynagrodzeń, powstał bardzo zgrabny i prosty koncepcyjnie film.

Filmik zrealizowany został na zamówienie Finansforbundet Norge – norweskiego związku zawodowego zrzeszającego pracowników sektora finansowego. Dzieci połączone w pary mieszane zbierają w nim różowe i błękitne piłeczki do dwóch wazonów. Kiedy zbiorą wszystkie okazuje się, że dziewczynki dostaną mniejsze od chłopców nagrody za swoją pracę. Ich szklanki mają o wiele mniej cukierków niż szklanki chłopców. Dziewczynki są oburzone, chłopcy zdziwieni niesprawiedliwością.

·         Wykonaliśmy taką samą pracę!

·         Oboje byliśmy tak samo skuteczni.

·         To czy jesteśmy chłopcem, czy dziewczyną nie ma znaczenia.

·         To złe i niesprawiedliwe.

Padają słowa niezadowolenia. Na koniec dzieci wyrównują ilość słodyczy między swoimi szklankami do momentu, kiedy mają po równo. Okazuje się, że równe wynagrodzenia to dziecinnie prosta sprawa, ale tylko w oczach dzieci. W sektorze finansowym w Norwegii kobiety wciąż zarabiają 20 procent mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach.

https://www.youtube.com/watch?v=snUE2jm_nFA

Wciąż jest bardzo dużo do zrobienia i wyrównania. Dobrze, że duże firmy, które stać na realizację drogich pomysłów, angażują się w kampanie zmieniające oblicze społeczeństwa. I przy okazji zmieniają także własny wizerunek.